Barang kali kita masih ingat lagi semasa zaman kecil-kecil dulu, tempayan atau gentung diletakkan di tepi tangga. Tujuannya sebelum kita naik tangga kita perlu membasuh kaki terlebih dahulu. Tempayan tempat menadah dan menyimpan air pada ketika itu fungsinya amat penting sekali. Ada juga tempayan untuk menyimpan beras dan barang keperluan lain bergantung dengan rupa bentuk dan besar kecilnya tempayan.

Hari ini, kita kurang menggunakan tempayan sebaiknya temayan atau gentung dijadikan perhiasan atau ornamen untuk menghias sudut rumah. Sama ada dibiarkan kosong atau diisi dengan karangan bunga atau payung.

Pada waktu dulu tempayan atau gentung besar yang berukir naga dijadikan tempat tokeh menyimpan telur asin. Boleh dikatakan harganya cukup murah. Kini tempayan sedemikian aduh mahal jga harganya kerana selain susah dicari, ia tidak lagi dijadikan tempat meyimpan barang.

Saya juga memiliki beberapa buah tempayan atau gentung antik. Ada yang besar, ada yang kecil. Memiliki tempayan antik buka mudah kerana hari ini orang dah tak jual lagi benda-benda lama sebegitu. Saya beruntung kerana sebahagian tempayan tempat menyimpan air diberi percuma oleh kawan-kawan yang tahu minat saya atau yang kesian dengan pujukan saya.

Kalau kita memiliki tempayan besar, kita bole meletakkannya disudut ruang yang kosong sama ada dibiarkan kosong atau ditambah dengan hiasan lain. Jangan pula kita longgokkan temayan-tempayan kita satu tempat kerana selain boleh nyamuk bersembuyi, ia juga tak elok dipandang. Malah hari ini di bandar, tempayan besar dijadikan ornamen penghias taman atau sebagai titik tumpu dalam mengindahkan lagi kepelbagai struktur taman selain pergola dan batu-batuan.

Bagi tempayan kecil yang comel, sesuai dijadikan tempat menggubah bunga sama ada bunga hidup atau bunga plastik. Semuanya terpulang kepada kita kerana sama ada seseorang itu menggemari hiasan ala zen yang kurang perabot atau gaya nusantara kerana ornamen ini mampu mengindahkan lagi sesebuah ruang.

Kalau dulu biasanya tempayan atau gentung diperbuat sama ada diperbuat dari tanah liat atau seramik, berbeza pada hari ini tempayan dibuat dari akar kayu sama ada kayu lama atau kayu yang baru ditebang. Tempayan sebegini lebih bertujuan sebagai ornamen penghias ruang.

Untungnya pada hari ini kalau kita susah dapat tempayan antik, tempayan baru dan moden yang mempunyai rekabentuk dan corak yang lebih menarik amat banyak di pasaran. Rajin-rajinkan diri dihujung minggu menjenguk kedai atau tempat yang sesuai untuk melihat dan membuat pilihan. Saya pasti ramai yang meminati tempayan atau gentung sebagai salah satu ornamen penyeri ruang.

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds