Mimpi Pun Barang Antik



Pelik tapi benar...... tu lah yang berlaku kat saya selalu. Orang lain barang kali mimpi indah atau mimpi makan makanan nyang sedap-sedap, tapi saya selalu mimpikan saya berada dalam kedai atau rumah yang dihimpunkan barang-barang antik. Walaupun orang kat mimpi itu mainan tidur tetapi mimpi juga berkait dengan gelora dan kehendak kehidupan kita sehari-hari.

Saya pun macam kawan-kawan ada barang antik yang kita hajati tetapi masih belum jumpa atau mampu dibeli. Kadang-kadang bukan kerana harganya mahal, tetapi di tempat saya benda tu tak dijual. Sebenarnya saya agak menyesal tidak membeli kukur antik dari Kelantan yang dijual di kaki Chow Kit. Ketika itu saya nak balik Sabah dan tergesa-gesa. Harganya cukup mutu dan murah dan kukurnya tembaga ori. Aduh cantik sangat tapi dah nasib bila datang lagi ke Kuala Lumpur, kukur tu da dikebas orang.

Ada juga kukur antik yang saya jumpa di Terengganu, tapi saya tak berkenan pula. Sebenarnya saya jatuh cinta dengan kukur antik ni selepas melawat istana lama Kelantan yang dijadikan muzium. Masa tu tak puas nak melawat, sebab singgah 1 malam sahaja. Apa pun beruntung juga kerana kawan bawa makan nasi kerabu dan nasi ayam kampung. Terangkat abis. Masa tu tak kenal lagi Kak Nor Hobi, kalau tak dapat shoping batik kat kedai Kak Nor Hobi.

Cerita pasal barang antik ni, ramai yang mengatakan barang antik ni berpuaka atau ada penunggunya. Barang kali ada benarnya dan atau tidak. Saya pernah membeli sebuah perahu kecil lama di Kuching, Sarawak 7 tahun lepas. Bila sampai dirumah, macam-macam saya mimpi dan bila terkejut saya teringatkan perahu tu. Lepas lima hari perahu tu saya serahkan kepada rakan yang tau 'menggunakan' nya. Apa pun semua ada hikmah disebaliknya atau sekadar mimpi itu mainan tidur.
Itulah sebabnya orang tua-tua selalu berpesan sebelum tidur kita kena basuh kaki terlebih dahulu dan baca bismilah..... baru lah kita tidak diburu mimpi yang pelik-pelik.

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds