Suai Padan Perabot Antik


"Kalau pakai tudung, biar sedondon ngan baju. Baru nampak serinya. Kalau tak orang tak tau kau pakai tudung mahal ka tak!", kata seorang rakan perempuan dengan rakan perempuannya yang duduk sebelah meja. Saya tersenyum mendengar sembang pagi mereka. Biasalah orang perempuan, nak baju dan tudung yang sama warna. Itu belum lagi masuk bab pilihan kasut dan beg tangan. Semua nak sedondon.

Dalam susun atur perabot antik kalau semua perabot antik dilonggokkan satu tempat, itu bukan lagi dipanggil sedondon. Ramai juga rakan-rakan yang memuji susun atur perabot di rumah saya. kata mereka dari mana saya belajar? Saya jawab, ikut naluri dan banyakkan pembacaan majalah hiasan dalaman. Dalam menghias pun kita juga kena bayangkan hiasan kita melebihi dari hiasan orang lain. Maksud saya biar imigenasi kita tidak dibatasi oleh pengaruh orang lain secara total. Kita bebas menyusun ruang yang kita suka asal nampak cantik dan praktikal. Sebab kalau cantik pun tapi tak praktikal pun tak guna. Begitu juga kalau kita terlalu pentingkan fungsi sesuatu barang sahaja, idea menghias akan menjadi terhad macam ruang juga. Jadi dalam menyusun atur perabot dan menghias ruang, kita perlu adunkan keperluan mata, minda dan jasmani kita.

Kalau kita minat sangat dengan sofa atau bangku 3 tempat duduk antik, kita tidak perlu menyusun sofa kita dengan menggunakan material yang sama. Maksud saya kalau kita punya set sofa kayu elok ditambah sofa baldu atau sofa kulit sebagai perabot tambahan dalam ruang tamu. Tujuannya supaya ruang kita nampak hidup dan terkesan. Kalau semua kayu akan nampak rumah kita jadi layu dan kaku. Jadi penggunaan pabrik adalah amat penting bagi melembutkan warna kayu.

Sebenarnya ramai rakan yang pening kepala kerana tidak atau kurang bijak menggunakan konsep suai padan dalam menghias ruang. Mereka tidak berani mencuba. Ada pula yang takut diketawakan atau diperli oleh jiran atau sanak saudara yang bertandang.

Bagi ruang tamu yang sempit terutama yang tinggal di flat atau apartmen, konsep suai padan adalah pilihan yang paling tepat. Sofa fabrik 3 tempat duduk dijadikan perabot utama, 2 buah kerusi betawi antik ditambah sebagai pelengkap set ruang tamu dengan sebuah meja ottoman. Elakkan meletakkan perabot yang sarat. Sebuah gerobok antik boleh dijadikan tempat menyimpan TV bagi menggantikan almari rendah. Sekiranya berminat dengan permaidani, jangan sekali-kali menggunakan permaidani yang terlalu besar atau terlalu siput (kecil).

Bagi yang mempunyai ruang tamu yang luas atau lebih dari satu, bukan juga menjadi perkara muda untuk menghiasnya. Silap-silap rumah nampak bercelaru dengan pelbagai konsep. Oleh itu kalau kita tidak tahu atau kurang mahir menyusun atur perabot, kita boleh mendapat bantuan dari kawan-kawan yang tahu. kalau kita cukup peruntukan kewangan, upah saja juru hiasan dalaman kerana tidak guna kita mempunyai rumah besar tapi dalamnya macam 'tikus beranak' susun aturnya. Selamat mencuba.

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds