rom, vintage atau bundle......

Trend memakai pakaian berjenama sudah lama menjadi kegilaan orang kita. Kadang kala pakaian berjenama ciplak atau tiruan menjadi pilihan kerana selain harganya murah, dapat juga kita melaram memakai jenama kegemaran kita. Siapa tau yang kita pakai baju atau seluar jenama terkenal sebenarnya buatan siam. Saya sendiri kadang kadang keliru pakaian tu asli palsu. MKalau di Indonesia di panggil aspal singkatan daripada perkataan asli dan palsu.




Pada hari ini ramai juga di kalangan kita, barang kali termasuk saya yang membuat pilihan untuk membeli pakaian dari bundle. Pakaian bundle ini pakaian terpakai yang datang dalam bentuk bundle dari negara-negara seperti Amerika Syarikat, Singapura, Jepun dan Korea. Sebab itulah bila saya bertandang ke Semenanjung pakaian bundle ini turut menjadi kegilaan orang di sana khususnya yang gilakan jenama terkenal.

Di Sabah, khususnya di kampungan halaman saya di Tawau, pakaina bundle di kenali sebagai pakaian dari rom. Wah bukan main glamornya nya bila kita sebut kita membeli pakaian jenama terkenal dari rom. Sebenarnya, rom adalah singkatan dari perkatan rombengan. Rombengan bermaksud terpakai dan berkeadaan tidak baik atau lusuh. Tapi jad menjadi trend panggilan rom tu semata mata nak menaikkan taraf di mana tempat kita membeli pakaian berjenama terkenal.


Pakai bundle atau rom juga boleh dipanggil pakaian vintage kerana terdapat juga pakaian terpaksa jenama terkenal yang dibuat pada zaman terdahulu atau keluaran semua. Kadang kala kepala pening melihat pelbagai jenama terkenal luar negara berada di tangan kita. Mana satu menjadi pilihan kalbu.

Ada juga pakaian bundle ni sebenarnya pakaian yang belum dipakai dari stok lama. Jangan hairan la kalau kaki bundle memakai pakaian jenama terkenal dengan harga murah tapi masih kelihatan baru. Orang kata bijak memilih menang memakai.

Sebut saja jenama terkenal yang anda ingin miliki pasti ada. Burberry, polo rl, evisu, live's,lv, banana republic, gucci dan macam macam lagi semua ada. Yang penting kita bijak memilih kain yang berkualiti.


Satu lagi petua untuk mencari jenama terkenal yang kainnya masih berkualiti, pilihlah semasa bundle baru dibuka oleh penjual. Walau pun harga sedikit mahal berbanding yang telah lama dibuka tapi memang berbaloi. Mana anda dapat baju burberry buatan England dengan harga RM6 hingga rm15. Begitu juga dengan jenama lain. Cukup murah bukan!

Sebab itulah ramai kawan-kawan yang gila bundle dari Semenanjung yang terbeliak biji mata melihat kemurahan jenama terkenal di bundle Sabah. Disebabkan itu juga harga jenama terkenal pun dah naik harga bagi penjual yang tahu jenama mana jadi pilihan.
Cerita pasal bundle ni kawan-kawan, bukan setakat kain baju sahaja malah kelengkapan lain seperti kasut, beg tangan, topi hatta pakai dalam pun jadi rebutna penggemarnya. Pelik jugakan bunyinya bila pakaian dalam rom pun jadi pilihan. Tak sanggup pula saya.
Biasanya bundle kat Sabvah khususnya di Kota Kinabalu dijual di pasar malam dan pasar minggu. Bagi pengian atau pengila pakaian bundle ni lah masa yang paling digemari kerana boleh memilih pakaian dengan masa yang panjang. Tetapi ada juga di daerah lain seperti Tawau, Keningau dan Sandakan, pasar bndle dibuka pada siang hari.

Apa yang menariknya, kain langsir renda yang berkualiti tinggi dari eropah pun menjadil pilihan untuk hari raya. Ini lah yang dikatakan bundle dan menjadi satu trend di negara kita. Saya bukan lah peminat setia bundle. Bundle atau rom dah ada di Tawau sejak tahun 1980an lagi dan saya tak pernah pun menjenguknya. Tetapi sejak tahun lalu, saya dah pandai berkunjung ke rom untuk melihat pakaian berjenama . Benarlah kualitinya amat bagus dan selesai di pakai. Tepok dada tanya selera. Bagi yang belum pernah pergi, cuba-cubalah manalah atu ada yang berkenan.......























































2 Comments:

  1. tuyanah yanna said...
    dorg p ambil sndiri kah atau pmbekal yg hntr tu kain d tmpt pgusaha rom tu ar?
    tuyanah yanna said...
    ada sesiapa yg ko tahu pmbekal kain rombengan kah?

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds