Pantun Lama ( Dah Antik Dah)

Masyarakat Melayu tak ira di mana berada, adat resam dan budaya tak pernah dilupakan. Begitulah juga dengan nyanyian dan bidalan yang menggunakan pantun sebagai perantaranya. Pantun dalam budaya orang Melayu berkembang subur dari generasi ke generasi disampaikan secara lisan mahunpun bertulis. Namun demikian, pantu kini semakin hilang harumnya apabila pelbagai mediabaru wujud.

Zaman saya kecil dulu, datuk nenek saya sering mengalunkan panun sambil duduk beehat di serambi pada waktu petang. Sebab itulah sehingga kini pantun masih lagi berjiwa di hati saya. Anak-anak saya ketika kecil juga saya dendangkan pantun tapi ak sekerapa datuk dan nenek dendangka dihalwa telinga saya. Untungnya dalam pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah, pantun juga diselitkan, jadi tidak susah bagi anak-anak saya berpantun walaupun mereka tidak boleh berpantun sepontan seperti saya.

Semut api-api
topi bul-bulu,
atok tembak sapi
seratus lima pulu

Sorong papan tarik papan
buah keranji atas perahu,
suruh makan adik makan
suruh mengaji adik tak tahu

Cukp seronok mengenangkan bait-bait pantun lama. Sebenarnya banyak pantun kama yang nenek dan atok dendangkan tapi banyak yang saya tak ingat. Apa pun pantun biasanya disendangkan mengikut suasana atau majlis. Ada pantu yang memberi nasihat untuk anak-anak, ada juga pantun yang berbentuk hiburan, gurauan hatta pantun kasih pun ada.

Masak sayur si sayur jantung
bumbunya ketumbar muda,
biar mati di tali gantung
asal puas berahi muda

Dua tiga ucing berlari
mana sama si kucing belang,
dua tiga boleh ku cari
mana sama adik seorang

Bicara mengenai pantun sepontan, bukan semua orang boleh buat. Alhamdulillah, saya masih bleh berjual beli pantun secara sepontan. Bagi saya pantun tak boleh di pisahkan dari jiwa orang Melayu. Anak-anak dah semakin membesar. Sekali sekal saya mendendangkan pantun kepada anak bungsun saya. Hanya dia yang berminat. Sekurangkurangnya mereka tahu sedikit sebanyak adat dan budayanya dan memperkenalkan kepada cucu cicit saya pula.

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds