Durian oh Durian.......


Durian raja buah yang tak boleh di tolak oleh sesiapa. Kadang-kadang belum pun musim durian pun kita da terasa nak makan durian lagi. Itu lah penangan buah durian dek kerana baunya, durian dihalang masuk dalam hotel mahupun kapal terbang. Malah lagu popular Wali Band dalam lagu Cari Jodoh pun masukkan musim durian dalam liriknya.


Hari ni kita tak berkisah mengenai kesedapan durian tetapi mengenai keindahan kayu durian. Barang kali ramai di antara kita yang tidak tahu kayu durian boleh dijadikan perabot. Saya sendiri sukar mempercayai keindahan urat kayu durian menjadikan saya jatuh cinta dengan almari televisyen yang saya miliki hari ini.


warna kayu durian yang kemerah-merahan seperti kayu seraya merah sungguh indah dengan urat kayu yang seoklah-oleh dipotong tengah. Dengan warna merun kehitaman atau warna mahogoni, almari tv berpintu ini seringkali disalah anggap oleh para tetamu. Lemari dua pintu ini bertutup seperti almari pakaian atau almari menyimpan pinggfan mangkok. Bila dibuka barulah tahu almari yang pintunya boleh dilipat ke belakang ini adalah almari televisyen.


Almari antik look ini saya dapat juga dengan harga yang murah. Dapat diskaun 50 persen. Menurut penjualnya, almari kayu durian ini adalah satu-satunya almari yang dibawa masuk ke Sabah. Seronok bangat memilikinya, malah sejak 8 tahun menjadi perhiasan disudut rumah selain menjadi tempat menyimpan televisyen.


Pernah seorang kawan yang bertandang ke rumah merasa pelik bila melihat rumah saya tidak memiliki peti televesyen. Rupa-rupanya beliau tidak tahu peti tv saya tersorok dalam almari. Bila saya membuka almari tv tu tergelak kawan-kawan yang lain yang tutut terpegun melihat almari almari tv kesayangan saya.
Ramai yang bertanyakan di mana saya membelinya? Saya menjawab, "jangan ditanya kerana cuma ada satu di Sabah".......

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds