Tak Pernah Bosan

Pejam celik pejam celik, bulan raya berlalu sudah. Musim naik haji bertandang lagi. Masa terus beredar, usia pun makin singkat. Moga jiwa kita kian dekat kepada-Nya.

Dalam sibuk menjalankan tugas rutin di ofic, lepas raya ni susun atur perabut dan kebersihannya dilupa jangan. Ramai kawan-kawan berhabis time raya je pas tu rumah dah jadi macam 'tikus beranak' lagi. Bukan setakat abuk, malah susun atur tak dipedulikan lagi apa tah lagi bagi meraka yang jarang menerima tamu atau kunjungan keluarga.

Sedih juga bila keadaan sedemikian. Tapi saya lagi sedih kerana sesekali dapat bersihkan rumah kerana masa balik kampung je la rumah baru berpenghuni. Rumah pun dah jadi rumah 'antik' kerana selain sarat dengan barang dan perabot antik, diantikkan lagi dengan kesunyian orang rumahnya.

Apa pun keadaannya, rumah kena kemas, kena selalu cantik dan bersih. Bila masuk rumah time balik, kalau rumah kemas dan bersih, hati pun jadi lapang. kalau hati kita jadi lapang, pasti kegembiraan menyelubungi kita dan keluarga kita.

ada juga kawan-kawan yang memakai kereta berjenama mahal, bila time pegi ke rumahnya, aduh mak...... kereta lagi mahal dan cantik dari rumahnya. Tapi itu hak dia la kita cuma boleh pandang dan jeling saje.

Bagi saya apa yang kita minat, kita kena teruskan. Nak kata bosan dengan barang dan perabot antik ni memang tak padam. Cuma kadang-kadang membazir juga, bila dah terbeli menyesal juga kerana tiada ruang nak simpan. Tu la masalahnya kalau dan minat. Susah juga kan!
Mangkok emas ni setahun lamanya saya mengidamkannya baru dapat memilikinya. Tu pun beli time jualan murah 60% kalau tak, tak boleh beli dek oi mahal juga harganya. Mangkok buatan Thai ni disaluti kertas emas yang berpelambum tinggi. Cantik dipandang tapi tak le guna untuk makanan kecuali simpan buah buahan je. Tak pernah guna pun, cuma untuk hiasan dan menjadi halua mata.
Cerek kecil perak ni beli kat Terengganu semasa bertugas sebulan kat sana. Jatuh cinta dengan kehalusan buatannya dan di beli di kedai yang paling meletup kat Kuala Terengganu. Tu pu nasib baik penjualnya mahu jual kerana pada awalnya cerek ni dah di boking seorang anggota polis yang minatnya sama ngan saya. Dah rezeki saya dapat harga cukup murah.

2 Comments:

  1. Huong sin yik said...
    Hai nak Tanya no ceret harga nya. Berapa.
    Unknown said...
    Cek nak Tanya saya ada ceret antik berapa KH harga klw saya nak jual nie ya sebab dah ramai orang datang jumpa dgan saya ingin membelinya dgan harga RM50000 jadi saya pun hairan knapa dia sanggup membeli barang antik saya nie

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds