Sayang-sayang Buah Kepayang.....






Sayang-sayang buah kepayang, dimakan pahit dibuang sayang....... pantun lama yang masih kedengaran bila kita enggan mengubah atau melepaskan barang kesayangan kita yang kita tak gunakan lagi.

Bagi penggemar barang antik, kita jangan jadi seumpama pantun kiasan di atas kerana tidak guna kalau kita berhabis duit dan kumpul sekapal barang antik kalau kita tidak tahu menilai keindahan dan nilainya. Bila dah banyak berlonggok, baru lah kita sibuk nak bersihkan atau nak jual kepada orang lain. Sebab itu lah pada pandangan saya, kalau kita bertujuan untul membuka kedai antik di masa akan datang bolehlah kita membeli dan terus membeli, melonggok dan terus melonggok barang antik kita.

Ramai juga blog kawan-kawan yang saya dah tengok. Aduh barang antiknya banyak sekali tapi saya dia tidak tahu bagai mana untuk memajang atau mempamerkan keindahan dan sejarah barang antik yang dimiliki. Sebab itu lah di awal pengkisahan saya dalam blog ini awal-awal lagi saya dah jelaskan pandangan saya. Kita harus bijak susun atur ruang dengan suai padan barang antik yang kita miliki. Kalau kurang arif, boleh minta bantuan kawan-kawan yang lebih mahir tentangnya. Kalau segan, beli buku dan majalah hiasan dalaman dan jadikan sebagai rujukan.

Saya percaya wang yang kita laburkan tidak sia-sia kerana kita mengecapi dan menikmati keindahan barang antik bukannya simpan penuh satu almari bertutup atau dalam stor yang dibiarkan bertahun-tahun.

Barang antik juga perlu dibelai barulah ia berjiwa. Maksud saya kita perlu menjaganya sebaik mungkin dan tahu di ruang atau sudut mana nak diletakkan. kadang-kadang saya sendiri bila datang masa malas, ada juga barang antik yang terlonggok. Itu lah masalahnya.


Satu lagi, orang kita suka hanya untuk menjadikan pameran kepada barang antik yang dimiliki bukan untuk digunakan. Berbeza dengan orang barat, mereka tahu nilai barang antik tinggi sebab itu lah mereka semaksima mungkin menggunakan fungsi barang tersebut sama ada kalau perabot digunakan manakala kalau ornamen sebagai pelengkap susun atur perabot.

Sebab itu lah kalau kita lihat ada rumah yang kelihatan anggun dan tersangatlah indah dengan sentuhan barang antik walau pun tak banyak berbanding rumah yang dilonggokkan sekapal barang antik.

Ada kawan di kampung yang mempunyai warisan barang tembaga yang begitu banyak dan disimpan dalam satu bilik khas. Untuk apa kita buat sedemikian. Kata rakan saya, beliau tidak tahu nilai dan tidak minat dengan barangan tembaga yang mempunyai nilai dan harha yang sangat tinggi lalu dibiarkan sahaja berlonggok begitu saja. Aduh sayang sekali.


Barangan tembaga kita perlu rajin mengilatnya dan bijak menyusun atur sebagai perhiasan tambahan. Kalau tidak warnanya akan kusam kehitaman macam Dayang Senandung pulak! Kita juga tau barangan tembaga juga jadi warisan keturunan khususnya masyarakat Melayu Brunei, Bajau dan Orang Kadazan-Dusun. Sayang kalau kita tidak menghargainya kerana ia adalah lambang sejarah dan budaya kita.

Bagi yang banyak mempunyai perabot antik dari kayu khususnya kayu jati, penjagaannya juga tidak susah. 3 Bulan sekali perabot kayu perlu dibersihkan dan dirawat. Mudah saja, gunakan kain yang direndam air dan kemudian perah. Lap perabot dan bersihkan abuknya. Lepas itu lap semula dengan lain kering dan biarkan seketika. Kemudian sapukan minyak kayu murni atau minyak kayu jati keseluruhan badan perabot. Selain untuk mengilatkan kayu, ia juga menghindari dari sebarang serangan serangga perosak. Malah bau minyak kayu akan membangkit rasa.

Kata orang, lain padang lain belalang. Kalau dan belalangnya pun lain pasti seleranya pun lain. Kita punya barang, jadi kita punya suka lah nak letak kat mana. Betul tak!
Apa pun kalau kita bijak pasti barang yang kita miliki akan makin tinggi nilai dan harganya. Malah bukan sahaja kita yang dapat menikmati keindahannya, malah orang lain juga demikian. Tidak salahkan untuk menmbuat orang lain rasa gembira sepertimana kita.

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds