Ukiran Kayu Memikat Mata

Jauh berjalan luas pandangan. Bila dah luas pandangan tu macam-macam yang kita dapat lihat. Kalau di Terenganu dan Kelantan, saya amat suka melihat rekabentuk rumah Melayu tradisional. Menepati citarasa saya kerana rumah tradisonal banyak menggunakan ukiran kayu dalam rekabentuk rumah sama ada di luaran mau pun dalaman rumah. Uniknya ukiran kayu Melayu bermotifkan tumbuh-tumbuhan dan awan larat.

Di Sabah tak ramai rumah tradisi yang mempunyai ukiran cantik seperti di Semenanjung malah perabot antik pun sukar dicari. Sebab tu lah masa nak besarkan ruang tamu, saya sempat meminta contoh layar tebar atau ukiran dibawah bumbung yang banyak di Terengganu. Akhirnya hajat tercapai bila kawan bawa sebatang ukiran layar tebar yang dijadikan contoh oleh tukang ukir. Terubat juga keinginan memiliki bumbung layar tebar walaupun dipasang pada bahagian depan rumah dan coraknya agak mudah.



Sebenarnya saya begitu kagum dengan orang Terengganu yang memartabatkan seni ukir tradisonal. Bermula dari Lapangan Terbang, ke Muzium Negeri terengganu hinggalah ke Masjid Kristal, ciri-ciri ukiran Melayu dizahirkan dengan begitu indah. Itu belum lagi bas bandar yang bergerak di sekitar bandar Terengganu yang cukup cantik dan menawan serta mengkagumkan mata yang memandang.

Selain ukiran Melayu, saya juga memiliki perabot ukiran ala Perancis yang diambil senirekanya di zaman rennissance. Cuba lihat almari perhiasan warna mahogani kehitaman. Corak kebaratan nampak jelas walaupun ia dibauri dengan bentuk dedaunan. Almari ini pun dibeli dengan harga murah dan ramai kawan-kawan tak percaya dengan harga berbanding kualiti dan kehalusan seni buatannya. Di belakang almari ini saya menggunakan
kayu merbau untuk selusur dan butun-butun atau kekisi anak tangga.
Ia juga sarat dengan ukiran tebuk 3 demensi yang sunggu halus
buatannya. Kebetulan pula dekat rumah ada tukang ukir kayu yang begitu mahir. Orang kata bagaikan pucuk dicita ulam mendatang. Tak rugi rasanya kerana bukan saja cantik di pandang, kualitinya melangkaui zaman-berzaman.



Kerusi lapik beldu jalur ni buatan Cina dan ukirannya melihatkan ciri-ciri oriental dan sedikit kebaratan. Ini bukan kerusi antik tetapi ukiran kayu dan sofanya yang besar bersaiz XXL tu yang menyebabkan ia berada di ruang tamu rumah.
Ukitran kayu timbul berwarna biru kehijauan pula sebenarnya adalah sebuah meja kecil berlaci. Ukiran dan warna sebegini biasanya dihasilkan oleh masyarakat di kepulauan madura, Indonesia. Teknik membakar digunakan bagi menghasilkan warna yang cantik dan menarik. Sedikit kemasan emas bagi menaikan seri ukiran.
Cerita tentang ukiran kayu, banyak
lagi yang saya akan kisahkan di lain tulisan kerana setiap kaki almari atau kerusi sama ada antik ataupun antik buatan ia mempunyai rekabentuk dan cerita yang tersendiri. Selamat menjamu mata kerana sememangnya ukiran kayu memikat setiap kali kita mengamatinya.

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds