Sedikit lama-lama jadi bukit

Pepatah ada mengatakan, 'sedikit-sedikit ,lama-lama jadi bukit'. Dalam soal memiliki dan mengumpul barang antik yang kita minat sangat, kita perlukan belanja yang bukan sendikit. Justeru itu beli atau belanja biar berpadan. Beli yang kita berkenan dan mampu beli satu-satu dan kemudiannya kumpul sedikit-sedikit. Bila barang yang ada da banyak barulah dipajang atau pamerkan sebagai hiasan rumah atau sebagai perabot yang menunjangi hiasan dalaman kita.
Saya cukup kagum dengan mat salleh atau orang barat. Kagum bukan kerana mereka cantik, tetapi kagum kerana masyarakat di sana terdidik untuk menghargai barang pusaka atau warisan. Tak hairan lah kalau kita berkunjung di setiap rumah mereka, sekurang-kurangnya ada satu atau dua perabot dari warisan keluarga mereka. Sesungguhnya mereka begitu menyanjung dan menghargai apa yang kita miliki. Di tempat kita, barang-barang lama kalau tak digunakan lagi dibuang begitu saja atau dijual dengan harga yang cukup murah.

Saya belum berkesempatan untuk melancong ke London, England tetapi saya telah memiliki beberapa objek kecil yang antik hasil buatan sana. Kebetulan seorang rakan yang baru balik dari London menghadiahkan sebuah lukisan vintage berusia 50 tahun. Lukisan bunga mawar siap dengan framnya cukup cantik sekali. Katanya lukisan dari pelukisnya kini menjadi rebutan kerana sentuhan tangan pelukisnya tiada tolok bandingnya. Difahamkan pelukisnya pun dfan meninggal dunia. Kebetulan saya sememangnya gemar melukis dan amat seronok sekali menerima lukisan itu. Selain itu, rakan berkenaan turut menghadiahkan cangkir perak berusia 150 tahun dan kini menghiasi salah satu almari di rumah.

Kini untuk memiliki barang antik tempatan seperti barang tembaga agak sukar. Kalau pun ada, aduh harga nya cukup lumayan. Cerita bab barang tembaga, saya juga memiliki beberapa. Ada yang dibeli semasa melancong, ada juga yang dihadiahkan rakan yang memahami minat saya. Suatu ketika saya pernah ingin memiliki tepak sirih tembaga antik, tapi tak jadi beli kerana harga yang ditawarkan agak mahal dalam RM 500-RM800.00. Tak terbeli dan pendamkan saja keinginan itu. 3 tahun lepas ketika melancong di Sarawak, saya akhirnya dapat memiliki tepak sirih tembaga antik dengan cuma RM100. Itu pun setelah puas memujuk penjual yang datang dari negara seberang.

Dalam Gambar kelihatan tepak sirih antik dan satu pasang kaki lilin yang menghias meja jodang antik berusia 100 tahun. Meja jodang tu lah yang mempunyai cerita menarik bagai mana saya memilikinya. Sebenarnya meja jodang tu saya meminta rakan penjual perabot jati mencarinya di Indonesia selepas melihat gambar jodang dalam internet. Rakan saya membelinya dari rumah orang kampung dengan memujuknya supaya menjualkan jodangnya yang diisi segala cd dan vcd. Menurut tuan rumah jodang itu adalah warisan keluarga daripada nenek moyangnya lagi. Saya tidak tahu berapa harga sebenar jodang itu tetapi rakan saya hanya memintak saya bayar RM630 sahaja. Bila saya melihat harga jodang antik dalam laman web atau iklan jual beli, aduh harganya ribu-ribu RM kerana jodang saya jodang asli.


Ini pula gambar almari antik yang saya ceritakan. Almari antik ini lah barang yang paling saya sayangi kerana ia adalah warisan keluarga dan saya keturunan ke empat yang menyimpannya. Almari yang dibuat dari kayu laut ini mempunyai sejarah yang cukup menarik kerana almari ini di bawa belayar oleh arwah mak cik saya pada tahun 1950 dari kepulauan Chirsmas-Cocos Keeling dan pernah singgah di Singapura dan Jeselton ( Kota Kinabalu ) sebelum sampai di Tawau. Almari pakaian yang dibuat oleh moyang saya ini cukup pelik kerana bila diangkat kakinya akan tanggal dari badan almari dan mudah di pindah-pindahkan. Almari ni pun saya dah wariskan kepada puteri bungsu saya yang minatnya sama dengan saya. Kemana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi. Nak dapatkan almari ni 3 tahun saya pujuk arwah mak cik saya dan akhirnya sejak 2002 saya menyimpannya.

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds