Lukisan Jadi Titik Tumpu

Orang tua dulu-dulu selalu berpesan, kalau naik tau rumah yang mempunyai anak dara tengok halaman rumahnya. Kalau halaman rumahnya dipenuhi dengan rimbunan bunga-bungan, maka pasti ada satu atau ramai anak daranya. Tapi pada hari ini, pesanan itu tidak lagi diambil pusing oleh kita kerana kaum lelaki pun ramai yang menggemari tanaman bunga sama ada berpasu atau tumbuh meliar. Malay di sesetengah rumah khususnya di bandar besar, tumbuhan bunga dan tidak berbunga seperti pokok palma ditanam pasang siap atau dibiarkan seolah-oleh tumbuh semulajadi. Tujuannya semata-mata kerana bunga adalah penyeri ruang dan menjadi terapi minda bagi orang yang mamandang atau membelainya.

Dalam rumah pun, kalau tidak mempunyai bunga hidup sebagai hiasan, ramai yang mengubah bunga dalam pasu sebagai titik tumpu di sudut rumah atau di atas meja kopi. Begitu lah jugha halnya dengan lukisan. Rumah tanpa lukisan bagai kuah kari yang terlupa dibubuh serbuk perasa. dindingan rumah jangan dibiarkan kosong. Gantungkan satu atau dua lukisan sebagai titik tumpu dan mengindahkan lagi dinding. Kalau lukisan besar, elok letakkannya hanya satu sahaja sebagai titik tumpu manakala kalau lukisan atau gambar kecil, boleh diletak mengikut susunan atau kumpulan gambar.

Di dinding rumah, saya suka meletakkan lukisan bunga sebagai titik tumpu. Kebetulan saya boleh melukis, maka saya meletakkan beberapa lukisan bunga orkid di dinding ruang tamu. Istimewanya oleh kerana lukisan itu dilukis sendiri maka nilai lebih bermakna bagi saya kerana ia dibuat hanya satu dan saya sendiri yang menghasilkannya. Lukisan 'water color' ini ramai yang meminatinya dan bertanyakan di mana saya membelinya.

Saya juga meminati lukisan bunga rose. Ada lukisan yang saya beli dan ada yang kawan bagi dari London. Lukisan dari London ini dibuat pada tahun 1960an mengunakan teknik calitan. Menurut rakan yang memberikannya, lukisan ini berkualiti tinggi dan sentuhan pelukisnya cukup halus. Lukisan rose lain datangnya dari Iran dan negeri Cina. Sukar untuk mendapat lukisan bunga hasil pelukis tempatan kalau ada pun harganya tak tercapai dek tangan.

Bagi yang kurang mengemari lukisan sebagai titik tumpu didinding, anda boleh meletakkan sesuatu sperti fram gambar atau objek yang boleh menjadi perhatian. jangan biarkan dinding kosong sahaja kerana ia juga dapat melambangkan keperibadian anda. Tepuk dada, tanya selera.

0 Comments:

Post a Comment



Blogger Template by Blogcrowds